Fundacja Arkadia zatrudnianie osób niepełnosprawnych praca dla niepełnosprawnych
Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej
Luty 4, 2017
Tarcze diamentowe wiertła do gresu wiertła do asfaltu Gdańsk
Narzędzia diamentowe Midan
Luty 7, 2017

Pojazdy uprzywilejowane przepisy

Kurs na bankowozy Kurs na kierowcę karetki pogotowia Kurs dla przewoźników pieniędzy

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Spora część spośród nas z pewnością napotkał taki pojazd na swojej trasie. Nie chodzi tutaj o kierowców standardowych aut osobowych, którzy ignorują kodeksy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są wszelkie samochody, których przeznaczeniem jest ocalanie naszego zdrowia, życia czy dobra materialnego, a także zagwarantowanie bezpieczeństwa w państwie. Ci, którzy zajmują miejsce za kierownicą takich pojazdów mają obowiązek wskazywania innym współuczestnikom ruchu samochodowego, iż praktycznie w ogóle nie będą dostosowywali się do klasycznych kodeksów. Po pierwsze kolorami połyskujących świateł i dźwiękami o niestabilnym tonie. Inaczej: kolejni kierowcy, spacerowicze oraz motocykliści muszą spostrzec, iż spieszy sanitarka bądź strażacy. Do środków transportu, jakie mają specyficzne zezwolenia, zaliczamy, m.in.: pojazdy zawodowej straży pożarnej, karetki reanimacyjne, pojazdy straży granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Inspekcji Transportu Drogowego, jednostek kontroli skarbowej, pojazdy związane z ratownictwem górskim. Do istotnych aut uprzywilejowanych przynależą samochody rozwożące wartości finansowe, a mianowicie tzw. bankowozy. Co więcej – auta sekcji ochroniarskich, instytucji kurierskich, przedsiębiorstw pocztowych i nietypowe pojazdy transportujące delikatne ładunki o niesłychanie dużej wartości.

Co zrobić, by zdobyć upoważnienie do kierowania ambulansem albo pojazdem kurierskim?

Istnieje kilka ogólnych zasad, jakimi trzeba się kierować w trakcie otrzymywania zezwolenia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi, m.in. powinniśmy mieć ukończone 21 lat, mieć prawo jazdy właściwej kategorii, orzeczenie od lekarza medycyny pracy i psychologa o tym, iż nie ma „wykluczeń” zdrowotnych do panowania wymienionym samochodu. Oprócz tego obligatoryjnie powinniśmy zrobić warsztaty w ośrodku poprawiania sposobu jazdy oraz zdać satysfakcjonująco test. Zawiera on dwie zasadnicze części – teoretyczną oraz praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie wyuczenie kierowcy należytego postępowania w niecodziennych oraz trudnych okolicznościach na ulicy. Wspaniałym wzorem jest pokazywanie „granic wytrzymałości” pojazdu, więc skali po przestąpieniu której traci się nad nim kontrolę. Szkic warsztatów powinien obejmować zawiadywanie, np. wozem straży pożarnej na terenie manewrowym, tablicy antypoślizgowej i pasie szkoleniowym. Ogólne pozyskane umiejętności oraz wiadomości są badane w trakcie testu praktycznego. W przypadku pojazdów przesyłających wartości finansowe działają bliźniacze normy.

Jakie szkolenie wybrać?

Ogólnie w ośrodkach ćwiczenia sposobu jazdy jest szansa podejść do dwóch innych szkoleń – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy powinny podejmować osoby, jakie zamierzają uzyskać wiadomości o regułach metody jazdy w okolicznościach wyjątkowych, o przepisach ruchu drogowego, częstych i nietypowych sytuacjach na drodze oraz z psychologii konwoju. Inaczej mówiąc – chcą zdobyć prawa do przemieszczania się autami uprzywilejowanymi albo przenoszącymi wartości pieniężne. Zaś kurs uzupełniający to poszerzenie posiadanych uprawnień o kolejne kategorie. Przykładowo ktoś ma prawo jazdy klasy B1 oraz chce mieć oprócz tego pozwolenia do kierowania samochodami kategorii C1 lub D1. Ogólnie rzecz ujmując, zajęcia realizuje się rozdzielnie dla kategorii: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Kurs podstawowy dla wersji 1) mieści w sobie 6 godzin treningów teoretycznych i 18 godzin warsztatów praktycznych, a dla pozostałych grup 2), 3) oraz 4) jest to 6 godzin lekcji teoretycznych i 8 godzin lekcji praktycznych. Warsztaty uzupełniające dla kategorii 1) to 3 godziny zajęć teoretycznych i 8 godzin praktycznych, natomiast dla następnych kategorii w przypadku poszerzenia o grupy A1, A2 i A to 3 godziny zajęć teoretycznych i 18 godzin praktycznych.

Kurs dla kierowcy konwojenta

Samochody wiozące wartości płatnicze to specyficzny gatunek środków transportu. Często określa się je jako „bankowozy”, ponieważ wprowadzają pieniądze do instytucji finansowych, bankomatów czy innych miejsc, w jakich są one obowiązkowe. Jeżeli ktoś zamierza prowadzić samochód przewożący fundusze musi obowiązkowo zrealizować kurs. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z paru istotnych elementów. Na starcie są zajęcia teoretyczne, na jakich mamy szansę dowiedzieć się mnóstwo o kodeksach drogowych, przyczynach wypadków i o formach prowadzenia wymienionych środków transportu. Na dodatek każdy student powinien uzyskać wiadomości z kręgu psychologii kierowania bankowozem. Powinien nauczyć się m.in. odpowiedniego postępowania w warunkach trudnych. Z kolei lekcje praktyczne obejmują różnego gatunku wieloaspektowe ruchy podczas jazdy, m in. nieregularny slalom, „szturm” na bariery, awaryjne zatrzymywanie się pod barykadą bądź trening napadów.

Jeżeli chcemy pozyskać pozwolenia na pojazdy transportujące wartości płatnicze, musimy mieć skończone 21 lat i posiadać prawo jazdy dobrej kategorii (otrzymane wcześniej). Oczywiście musimy też powędrować do lekarza medycyny pracy oraz psychologa po potwierdzenie o tym, że nie ma wykluczeń zdrowotnych do prowadzenia niniejszego pokroju pojazdów. Ośrodki doskonalenia techniki jazdy udostępniają kursantom wszelakie rady na temat tego, jak otrzymać wszystkie nieodzowne druki. Osoby zaabsorbowane takim kursem mogą wejść w ten odsyłacz – Kurs na kierowcę bankowozu

Strona używa cookies
Ok